Muğla
31 Mayıs, 2024, Cuma
  • DOLAR
    28.59
  • EURO
    30.52
  • ALTIN
    1783.9
  • BIST
    7768.17
  • BTC
    36743.46$

SAVAŞ VE SANAT

20 Kasım 2023, Pazartesi 18:17
SAVAŞ VE SANAT

Varoluşsal kimliğimizi ele geçirdiğimizden beri her şeyle kavga ve güç gösterisi halindeyken bile
farkında olmadan sanatın çoğu dalından etkileniyor ve uyguluyoruz.
Dünya üzerinde ilahi güç tarafından hediye edilen ve yeteneklerinden söz ettiren sanatçılar savaş olgusunu kendilerince eleştirdiler ve bunu tüm dünya ile paylaşmaktan çekinmediler… bize de sezinlemek, yorumlamak ve benimsemek kaldı.
Herkes tarafından bilinen resim sanatı; çoğu insanın kendi sofrasından farklı çıktı. Bazıları tarafından çok sert eleştirildi. Kimileri de el üstünde tutuldu. Şimdi ki dünya düzeninde ise para ile kıymet ölçülüyor. Ne kadar popüler olursa etiket fiyatı ile de yüceltiliyor. Konumuz tabi ki dünyevi
mecburiyetlerimize olan mahkumiyetimiz değil…
Savaş…
Gelin beraber tarihteki savaşların, resim sanatındaki etkilerine bakalım…
Hemen hemen herkesin bildiği Madrid Reina Sofía Müzesinde sergilenen o meşhur GUERNİCA…
Picasso'nun belki de resmederken en çok acı çektiği ve üzüldüğü tablolarından biridir.

(Pablo PİCASSO Guernica Reina Sofía Müzesi, Madrid /1937 )
O dönem Ünlü ressamlar genellikle tuval üstüne yağlı boya kullanmışlardır. Henüz sentetik boyalar bulunmamış ve boya içerikleri insan sağlığı için sakıncalı durumlar içeriyordu. Az bütçe ve boyalarla hem eserlerini çıkartmak hem de gelir elde etmek şimdiki döneme göre hem çok daha zor ve kısıtlıydı.
Kullanılan tuval bezleri ressamın maddi durumuna göre farkındalık gösterebilirdi. Picasso pek bilinmese de rivayetlere göre Da VİNCİ'den etkilenmiş ve “Bir ressam, resim yapmaya tuvali tamamen siyaha boyayarak başlamalıdır çünkü ışık vurana kadar, doğada her şey karanlıktır.”Cümlesinden ilham alarak tuval üzerine resimlerine başlamadan evvel hep siyah yağlıboya fon hazırlar ve sonrasında eserlerini çizmeye başlarmış.
Guarnica tablosu daha önceki dönemlerimde yazmış olduğum kübizm ve gerçeküstücülük akımındandır. Ve bu tablosuyla da politik gücünü de sergilemiş olmuştur. Ve o dönem sürgün hayatı yaşayan Picasso yeni bir eser çıkartmak için düşüne dursun, İspanya'nın kasabası Guernica'da meydana gelen savaşı yazılı basından öğrenir öğrenmez bu vahşeti tüm dünyaya anlatmak üzere
kolları sıvadı. Ve böylelikle 20. Yüzyılın en acı ve vahşeti anlatan tablo oldu.
Resmedilen boğa figürü İspanya ile özdeşleşen matador ve milliyetçiliği, yüzünde ve kuyruğundaki betimlemeler ile de iç savaşın yüzünü anlatmaktadır. Acı şekilde gökyüzüne bakan bir annenin ölü çocuğu çaresizliği, yerde yatan bir erkeğin elindeki kırık kılıç ve hemen elinde flu şekilde betimlenen çiçek halen daha ispanya halkının umutlarını yitirmediğini simgelemektedir. Hemen üzerinde bulunan atın, karnından giren mızrağın deldiğini görüyoruz. Çoğu yerde acı çeken at figürü İspanya halkını
temsil ettiği şeklinde yorumlanmaktadır. Yorumcuların çoğu atın üzerindeki dikine kısa çizgiler savaş da ölen binlerce halkı temsil ettiği söylüyor. Kısaca acı ve vahşeti resimlemeyi ve bize bu duyguyu geçirmeyi başaran Picasso; daha önceki eserlerindeki renklerden feragat ederek siyah ve beyazı
kullanarak Guernica tablosunu çizmiştir.
Günümüz çağında halen daha savaşlar olmakta ve ne yazık ki bu vahşeti yaşayan 2 ulusun sivil halkları tıpkı Guernica tablosunda olduğu gibi acı içinde çaresizce hayatlarını ve sevdiklerini kaybediyor; bir umut bitmesini bekliyor. Ve Tüm dünya bu savaşı izliyor…


Okunma Sayısı: 1326

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.